السبت، 30 يوليو 2016

ليه علي حسابنا إبن القحبة ده؟؟؟؟؟؟


حصاد التلمود


بكري.....


مبروك مقدما,,,أدها و أدود


ده سفر الرؤيا.....

بكري و التعريص المطلق


كل سنة و إنتوا أحسن من كده





الجمعة، 29 يوليو 2016

مصر قبل و بعد


الحقيقة المؤلمة


مشكلة صحيح.....!!!!!!!!!


دي لقمة كبيرة علي محلب....


المفروض يغنوا لهم تسلم الأيادي برضه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

"فور أن دخلت مقر المخابرات الحربية حتى تجمع الضباط حولي وأخذوا في ضربي. وضعوا يدي في الأصفاد خلف ظهري. سمعت آذان الفجر. عرفت إن هذا فجر الأربعاء".
"ضربوني أكثر وأكثر عندما عرفوا أن والدي مات في راب
عة".
"جاءوا بالصولات وأمروهم أن يعرونّي. نزعوا كل ملابسي حتى الداخلية. وضعوني على كرسي وقيدوا يدي خلف ظهري وعلقوني في قضيب من الحديد. ثم أزاحوا الكرسي حتى صرت معلقاً تماما. ضربوني بعصا وكابل في هذا الوضع، ثم أمروني بالوقوف وأزاحوا الكرسي فجأة. ثم بدأوا في كهربتي في أعضائي التناسلية".

#الحرية_لعمر_محمد


كلاب قذرة


Reda Helal
Reda Helal
دومة ده كلب قذر بس العسكر مابيحبوش حد يخدمهم و يطلب طلبات كتيرة أو يساوم أو يهدد بالمعلومات إللي معاه و دي مشكلة كلاب الإنقلاب إللي الإنقلاب إنقلب عليهم
رضا هلال
------------------------------------------------------------------------
 
عمار مطاوع
حد يقول لمرات أحمد دومة إن موضوعها بقى ماسخ قوي.. الإصرار على عرض جوزها كمضطهد مظلوم من بقية المعتقلين بقت حاجة مستهلكة وغير قابلة للتصديق عند أي حد..
ْ
حد يقولها إن جوزها مجرم في عين كل معتصم كان في رابعة وشاف حلقته ع المحور وهو بيحرض ع المذبحة وبيبرر الجريمة بكلام وائل الإبراشي نفسه معرفش يقوله..
ْ
حد يقولها إنه معتصمين رابعة دول هما المحبوسين دلوقتي جنب جوزها، فطبيعي محدش منهم هيبقي طايق مجرم زي ده وسطهم.. وطبيعي أي واحد منهم لو شافه هيتف في وشه لأنه فعلا ما يتساهلش غير كده..
ْ
قولولها إن جوزها مش مضطهد.. جوزها بيدفع ضربية موقف أخده زيه زي أحمد موسي ولميس الحديدي وأي مذيع قذر برر المذبحة، لو اتحبس مع الناس اللي شارك في قتلهم وإبادتهم..
ْ
وقولولها إن استخدام مصطلحات تعميمة زي الإخوان عملوا في جوزي، بقت حركة قذرة وقديمة قوي.. مش عشان اتنين تلاتة من اللي شمت في دمهم يوم فض رابعة شتموه ولا اتخانقوا معاه، يبقي مراته تطلع تقول الإخوان عملوا وخلوا.. كفاية بقي أحمد دومة يطلع علي أكتاف العيال الغلابة من شباب الإخوان..
ْ
قولولها إن جوزها مش ملاك ولا بيعامل الناس اللي معاه كويس، وإنه لما سامحي مصطفي راح يسلم عليه في قفص المحكمة، تف في وشه وشتمه، وسامحي كل اللي عمله إنه ابتسلمه وانصرف..
ْ
قولولها إنه مش منطقي نفسيا ولا عقليا إننا نتوقع إن المحبوسين اللي كان بيدعوا لإبادتهم يخدوه بالحضن ويهزروا معاه.. دا مجرم محرض علي دمهم.. وفيه منهم اللي ليه ابن مات في الفض وشايف دمه علي وش جوزك القذر..
ْ
قولولها إحنا مش فاضيين للموضوع الماسخ بتاعها ده.. كل مشكلتها ومشكلة تيارها إن عندهم اتنين تلاتة محبوسين معروف مكانهم وزياراتهم شغالة.. إحنا عندنا مفقودين ومطاردين ومهاجرين ومحرومين من زيارات وبلاوي كتير.. فمش كل ما تحسي إن جوزك اتنسي تشتمي الإخوان عشان ترجعيه تاني للمشهد.. والله يا بنتي اللي بتعمليه ده لو كان بيجيب نتيجة كان جوزك بقي وزير.. هو حاول يعمل زيك كده قبل كده والسيسي باعه..
ْ
قولولها آدي بوست محترم أهوة.. من غير شتايم ولا غلط أهوة.. كلام بالعقل والمنطق أهوة.. فإهدي كده يا ماما وهاجمي السيسي اللي قلتي عنه سيدي الرئيس.. هاجمي السيسي اللي حبس جوزك بعد ما خدمه خدمة العمر وبررله المذبحة.. شوفي خيبتك وخيبة جوزك وطلعونا من القرف بتاعكم ده.. لا إنتو زينا ولا إحنا زيك

صحفي شاب يتسأل

زكى رستم
14 hrs ·
خد ياض يا سيساوي يا مهزاء يابن المهزاء تعالي هنا عايزك .. ميل كده واديني قفاك وركز ...
فاكر يا مهزاء في بداية العام الدراسي السنه اللي فاتت لما صدعت دمغنا وقولت إن وزارة التربية والتعليم هتوزع تابلت علي الطلبه في الثانوية العامة هديه من الدوله لأبنائها الطلاب والطالبات والدموع كانت نزله من عينك ... النهارده وزير التعليم المهزء بيهدد الطلبه اللي مش هيسلم التابلت للمدرسة مش هيستلم أوراق التخرج .. واللي التابلت بتاع تلف منه هيدفع 550 تعويض .. وبيقولهم عهده علي الطالب مش هديه ولازم يتسلم عشان تكلفته علي الدوله 1480 جنيه ...
هتقولي انت كداب هقولك بس يحمار دا الخبر من جريدة الوطن وادي الرابط
https://m.facebook.com/story.php…

بص يا حيوان اسمع وخد البشره دي كمان لك ولمراتك اللي كانت بترقص للبغل اللي انتو انتخبتوه..... يوم الجمعة القادمة في وفد من صندوق النقد الدولي هيوصل القاهر للموافقة علي قرض للعرص بقيمة 12 مليار دولار .. عارف يعني ايه الكلام ده يعني انت الفتره القادمه ممكن تآكل انت ومراتك وعيالك مره واحده بس في اليوم عشان كل السلع الغذائية والدعم كله كله هيترفع عنك يابن الحيوان ... وادي الرابط https://m.facebook.com/story.php…
طب اسمع دي كمان يا بغل تعرف ان الدوا سعره هيترفع تاني .. مش انا اللي بقول يا حيوان .. دا نقابة الصيادلة علي لسان العضو الدكتور حسام حريره بيقول إن إرتفاع سعر الدولار واختفائه زود أزمة نقص الأدوية وإرتفاع الأسعار. وإن الأسعار هتزيد تانى في الأيام القليلة القادمة لأن في اكتر من 100 مصنع بتفكر جديا في الإغلاق ..
مش كده بس يا حيوان دا في أزمة مياه في وجه قبلي ووجه بحري وصلت جركن الميه فيها ل 10 جنيه .... طيب تعرف أن معاشات الضباط زادت للمره ال 90000 ... ايوه حضرتك الضابط اللي انت بتشيل البياده بتعته علي رأسك ومراتك ترقصله مش حاسس بيك خالص لأنه مرتبه ومعاشه بيزيد كل يوم جمعه تقريبا ..
.... هتقولي طيب انت فرحان ليه كده ما الهم طايلني وطايلك مش انا لوحدي ... هقولك لاء يا حيوان لأن انا وامثالي بنقف قصاد الحجات دي واحنا مرفوعي الرأس مش مكسوفين من حاجه وبنقول للعرص انت عرص من أول يوم لحد النهاردة لأن قصتنا معاه مش أكل وشرب احنا قصتنا معاه دم .. في بينا وبينه دم الشهداء وكرامة شعب مهان .. حتي لو عشنا في مستوي المواطن السويسري هيفضل بينا وبينه تار ودم . ..... إنما انت عينك مكسوره وواقف مذلول ووشك في الأرض لأنه منع عنك الأكل والشرب ..
عشان كده انا بكلمك وبنزل لمستواك الفكري اللي مش بيفكر غير في الأكل بس .. إنما يفكر في كرامته وكرامة أهله مش ممكن ... انت بظبط زي الحيوان اللي مرمي في زريبه وممنوع عنه الأكل . وأول ما ينهق بيترميله شوية برسيم ياكلهم وينام علي بطنه ويقول ابدا لن تسقط الزريبه ..

‫#‏المواطن_الجحش‬

داود الوحش


ابو مازن شغال تمام



جنينة خضرا ال....مش شريفة


ناثان ياهوا يحتفل بإنقلاب 52


الخميس، 28 يوليو 2016

السلمية

السلمية
بالنسبة للأخوة الذين يلعنون السلمية دائماً,هل تظنون أن الخروج عن السلمية معناه أن تحمل الجماعة السلاح فيستسلم لها القتلة و المجرمين و الفاسدين و البلطجية؟؟؟؟؟,,,,,,, لا والله,,,إن أكثر شخص يتمني أن تخرج الجماعة عن السلمية هو السيسي نفسه و الأسباب:::
1-جمع شمل من لا يؤيدونه من العسكر حوله لإن هناك إعتداء عليهم.
2-تأكيد للعالم أن هناك إرهاب.
3-تنفيذ خطة علي السيناريو الجزائري بخروج أفراد أمن و عصابات البلطجية بدقون و جلاليب يقتلون الأطفال و يغتصبون النساء و يرفعون شعارات الإخوان..فيحتشد شعب مصر العبقري ضد الإخوان و يتم تصفيتهم تماماً
هل تعلمون أنه تم إسقاط دكتور محمد مصدق في إيران 52 عن طريق عصابات كبير البلطجية شعبان الجعفري حيث خرجوا بزي حزب مصدق يقتلون و يدمرون و يصيحون"نحن رجال مصدق",,,,,,ثم خرج بعد ذلك الجنرال زاهدي ليحصد النتائج و يقبض علي مصدق....
برجاء دراسة المشهد جيداً
رضا هلال

توبة المعر*ين

توبة معتز عبدالفتاح
ده مكياج جديد لفشل مكياج مجموعة حمزة و علاء ووووو,,,,,المجموعة السابقة للتائبين إتهرشت و فشل إندساسها علي الثوار,,,,ده بقي ستايل جديد بس قريب جداً من البؤين إللي قالهم لينا مظهر شاهين في الميدان علي المنصة,,,,أنا كنت فاسد و في ركاب الفاسدين و المنافقين و أكلت مثلهم حراماً ,,,و أذيت زملائي وووووو,,,,و أسأل الله أن يغفر لي و أنت تسامحوني..........و طبعاً عارفين مظهر عمل إيه بعد كده...
رضا هلال

الأربعاء، 27 يوليو 2016

احمد موسي و الست سميحة


الأغنية التي قتلت مايكل جاكسون

الغرب و التسامح....


حد فاهم؟؟؟؟؟؟



الخوازيق


مجازر الأرمن و خيانة الأرمن


طب ده وزير ده؟؟؟؟؟


خونة و فهمنا,,لكن أغبيا كمان!!!!!


الثلاثاء، 26 يوليو 2016

التحرش زمان و دلوقت

Reda Helal
هو ليه الرجالة زمان ماكانوش بيتحرشوا؟؟؟؟؟
ايام الخمسينات و الستينات كان الرجال الموجودون معظمهم تربية أمهات محترمات فا ماكانوش بيبصوا علي الميني جيب و المسخرة إللي طلعت ايامها,,,بعد كده جت أجيال من الرجال تربية نسوان كانت بتلبس مشلح فا طلعوا متعودين علي البص علي أمهات بعض و علي الشهوات فا بقوا يتحرشوا,,,و هي دي المشكلة
رضا هلال

رؤساء مصر بيلاعبوا بعض


تمام المأمورية و ف إنتظار التعليمات...........مع الشكر


كنت بقول بلاش حكاية الشرف دي .....


سؤال وجيه والله,,,معلش

عايزين نسأل السيسي لية مش قادر يعتقل القس مرقس عزيز ال قال أن السيسي أسوأ رئيس حكم مصر وانة خاين ومش قد كلامة وبينصح السيسي يشرب بريل علشان يسترجل يعني السيسي مش راجل ولية تم أعتقال شيوخ وتعذيبهم لمجرد دعائهم علي الظالم وقتل واعتقال الاف الطلاب من داخل الحرم الجامعي حتي جامعات الازهر الشريف لمجرد تعبيرهم عن رأيهم حتي وصل الامر للتحرش بطالبات الجامعات داخل الحرم الجامعي علي يد قوات الامن وكل هذا موثق بالفديوهات لية اي كاهن أو قس يتكلم زي ما هوا عايز يعني مرقس عزيز دة شتم الاسلام واستهزأ بالخلافة والشريعة وحرض علي قتل المسلمين علنا كدة لية يا سيسي مش قادر تعاقبة وفالح بس كل شوية تقول ما بخفش ما بخفش

الاثنين، 25 يوليو 2016

الإخوان أثبتوا فعلا أنهم إرهابيون

كل الأوائل عبارة عن :::
شباب مساجين إخوان
ابناء مساجين إخوان
ابناء شهداء إخوان

و عليه, و بعد أتلاحظ أن المتفوقين إخوان,أعلن تأكدي من أن الإخوان إرهابين أشرار و يجب تدمير ما تبقي من نظام التعليم و رفع اسعاره حتي لا يدخل الإرهابين ولا أبنائهم التعليم أصلاً, و نكتفي بأبناء القحايب و المعرصين و اللصوص و الداعرات..
رضا هلال

اساليب حمضانة و صراع المماليك مع بعض

اساليب حمضانة بس شغالة لسه مع المصرين
الأن يعودون لأسلوب الضرب في عامر و تحويله لكبش فدا مع العلم أنه لم يكن متخذ قرار و القرارات كلها كانت بيد عبدالناصر نفسه و هذا للسببين:
1-إلهاء الناس و تحويلهم عن نبرة الوعي بمسؤلية الصنم الأعظم عبدالناصر الذي لايزالوا يستنسخونه إلي الآن و سقوطه ربما يضعف واجهة العسكر كلها.
2-ضرب إبن أخيه مدير البنك المركزي الذي حاول بدوره عدم السقوط كا كبش فدا للسيسي و دافع عن نفسه و صرح بمسؤلية السيسي.
كلها الاعيب قذرة ولكن بتجيب أوي مع المصرين,
رضا هلال

قالها فاروق:"هم إللي عاملين الإنقلاب".

سؤال برئ .. الانجليز كانوا يحتلوا مصر بنحو 80 الف جندى .. لماذا لم يعتقلوا العشرين شاويش بتوع ‫#‏ثوره_يوليو‬..ام لم يكن معهم ‫#‏سيارة_ترحيلات‬ وكلابشات؟

شعب مسخرة و جيش نصاب


وزراء معرصون


اللهم أحسن ختامنا يارب


الدولار و الرز


الأحد، 24 يوليو 2016

حسبة صرمة

2014 كان معاك 1000جنيه تقدر تشتري بيهم 250 كيلو رز ..
حضرتك اشتريت بيهم شهادة قناة السويس بفايدة 12% ومدتها 5 سنين ..
يعنى فى 2019 هتاخد ال 1000 جنيه + 600 جنيه فوايد يعني 1600 جنيه ..
لو افترضنا ان كيلو الرز مش هايزيد عن 10 جنيه كمان 3 سنين ( افتراض خيالي )
يبقي ال 1600 جنيه اللي هتاخدهم بعد 5 سنين (إّذاخدتهم )هاتشتري بيهم 160 كيلو رز ..
عزيزى السيساوى ... لحد امتى هاتفضل تشرب عصير البرسيم .. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟

رأي صحفية شابة في المنظومة الإماراتية


.-1 – الإمارات كانت تدعم نظام مبارك سنويا ب 12 مليار دولار ، أكثر من نصفها من المواد البترولية، وقد هددت بقطعها بعد الثورة ، ثم قامت بقطعها تماما بعد وصول الرئيس مرسي للحكم.
2 ـ الإمارات دعمت أمريكا في أزمتها المالية سنة 2010 بعقود تسليح فاقت ال200 مليار
3 ـ الإمارات تبرعت لولاية أريزونا الأمريكية بعد الإعصار الشهير سنة 2008 بأكثر من 10 مليار ، وتولت إعادة إعمار معظم مدارسها .
4 ـ الإمارات قامت بطرد معظم السوريين العاملين على أراضيها بعد الثورة على بشار ، وقامت بمنع أي تحويلات مالية للسوريين إلى سوريا .
5 ـ الإمارات قامت بتمويل الحملة الصليبية الفرنسية على مالي هذا العام بمبلغ 7 مليار دولار تقريبا لمنع وصول الإسلاميين لحكم مالي ومنعهم من تطبيق الشريعة.
6 ـ الإمارات أنفقت ملياري دولار في الاحتفال بليلة رأس السنة .
7 ـ الإمارات أصبحت ملجأ للفارين من العدالة مثل أحمد شفيق ، والسفاحين مثل دحلان وأسرة بشار .
8 ـ الإمارات أصبح المقر الإقليمي لأجهزة المخابرات الأمريكية و الأوروبية بعد سقوط مبارك، فضلا عن كونها أكبر مركز عالمي لغسيل الأموال وتجارة السلاح والدعارة، صدق أو لا تصدق، زيارة واحدة لدبي ستكون أكثر إقناعا من كل هذا الكلام.
9 ـ الإمارات أقرضت صربيا جزار مسلمي البوسنة ب 400 مليون دولار ميسرة السداد .
10 ـ الإمارات قامت بسحب الجنسية من العديد من مواطنيها من العلماء والدعاة والمصلحين مثل ابراهيم المرزوقي وحسين الجابري وغيرهم ، كما قامت بترحيل كل من تشك في تدينه والتزامه بالصلاة أو الحديث في الدين وأحوال المسلمين .
11-الملايين المتدفقة من الإمارات على جبهة الخراب تثبت أن محمد بن زايد يفي بوعده..فقد تعهد بإبعاد الإخوان عن السلطة ولو دفع ميزانية أبوظبي.
لايدرك ولي عهد أبوظبي أن مصر وشعبها أكبر من ملياراته ومن عناده فلن يكون بحجم ومكانة ملوك المغول والتتاروالصليبيين ونابليون..ذهبوا وبقيت مصر..
والإمارات تَولَت تَمويل الحملة الفرنسية ** بالكامل ** لإحتلال مالي
ومن بغداد والى الامارات نُقل مقر بلاك ووتر سيئة الصيت
وافراد الحكم في الامارات ماهم الا اعضاء في نوادي الروتاري والليونز والانرويل الماسونية الذراع الخفي للصهيونية.
بعد هذه المعلومات لنا أن نتساءل :
إلى أي دين رباني حقيقي وليس كهنوتي تنتمي الإمارات ، ولأي أمة تنتسب؟.

ثائرة

إنجازات 64 سنة

بعد 64 سنه من إنقلاب يوليو و حكم الجنرالات ... مصر في المركز 139 في جودة التعليم ومن أوائل الدول في مرضى السرطان والفشل الكلوي وفيرس سي وأكبر نسبة عنوسه بين الشباب والبنات وأكبر مستورد للقمح والدواء والسلاح في العالم واكتر من 60% تحت خط الفقر وأكبر نسبة بطاله.... وتنازلوا عن حق مصر في نهر النيل وتنازلوا عن جزيرتين في سينا وتهجير لسكان رفح وتنازلوا عن حقول الغاز الطبيعي لليونان وإسرائيل بقة الحبيب وحماس بقة العدو والدولار تخطي ال 12 جنيه و كيلو اللحمه ب 100 جنيه والشعب بياكل هياكل فراخ والزمالك في المركز التانى و الدوري من غير جمهور .
والإنجاز الوحيد جول مجدي عبد الغني في كأس العالم.
وفي الآخر بيقولوا ثورة يناير مؤامرة واحنا شباب مخرب
مفيش فايده سعتك ..
‫#‏انقلاب_يوليو‬

السبت، 23 يوليو 2016

شباب بايظ

نصاحة,,,,و إيه يعني

رسالة ياريت نفهمها

سبحان الله

explore with
  1. ... مصرع حكمدار القاهرة في حادث ... وفاة حكمدار القاهرة فى حادث مروع بطريق العلمين ...
  2. وفاة حكمدار القاهرة فى حادث مروع بطريقالعلمين-الساحل ... 09:03 وفاة حكمدار القاهرة فى حادث ...
  3. وفاة حكمدار القاهرة بحادث مروع بطريقالعلمين ... الداخلية حكمدار القاهرة، فى الساعات ...
  4. ... الداخلية حكمدار القاهرة، فى الساعات ... فى حادث مروع بطريق العلمين ... وفاة اللواء ...
  5. ... فى حادث مروع بطريق العلمين ... حكمدار القاهرة فى حادث مروع بطريق العلمين الساحل ...
  6. رحيل حكمدار القاهرة فى حادث مروع بطريق ... وفاة حكمدار القاهرة ... حادث مروع بطريق" العلمين ...
  7. وفاة حكمدار العاصمة فى حادث مروع بطريق العلمين; ... رحيل حكمدار القاهرة فى حادث مروع بطريق

وزير شقي و مواطنين عفاريت

القدوة

Photo

عدنان مندريس

ذكري دولة كانت دولة

اليوم ذكري تحول مصر من مملكة تضم مصر والسودان وقطاع غزة مملكة دائنة لبريطانيا
مملكة جنيهها يضاهي أربعة دولارات
مملكة عاصمتها
محط أنظار العالم ومن أرقي المدن
مملكة يتوافد اليونانيون والإيطاليون ليعملوا بها
مملكة أغلق ملكه منجم السكري أكبر منجم للذهب بها إدخارا لأجيالها القادمة وحتي لاتقول الأجيال أنه أهدر ثروات وطنهم

إلي عزبة وتكية يمتلكه مجموعة من الجنرالات تناوبوا علي حكمها أورثوها الجهل والمرض والفقر والذل والتبعية والتخلف حتي صارت جثة هامدة ولقمة سائغة
فهل يرجي لمريضنا الشفاء؟؟؟

العشق الممنوع


تعليقي علي شكوي فتيات من الرجال


البنات و الستات دلوقت بتشوف ايام سودة,,و ده حقيقي و السبب في كده إنهيار الرجولة الحقيقية في شخصية ال"ذكور",,,,,بس المشكلة السبب فيها الستات برضه لما شربوا مقلب الإعلام القذر ,,,في ال 30 سنة الماضية دول تربية الأمهات للصبيان مسخرة,,,,و صدق الشيخ الشعراوي عندما سألوه في أواخر أيامه عن مشاكل الأمة فقال:" مشاكل الأمة أننا نربي أطفال كبار ولا نربي رجال"..... فعلاً والله مشكلة و خدعة إتعملت في الناس,خدعة"البنت زي الولد" و التربية الموحدة و دي كارثة و نتج عنها رجال مش رجال بيهربوا بسبب "المساواة" من مسؤلياتهم الرجولية,وده إللي أراده السياسيون لكي يتمكنوا من تحويل الناس إلي قطعان معيز يسهل التحكم فيها,,,,,,لازم نرجع لمنهج الإسلام في التربية و نفهم إن كُلِ ميسر لما خلق له و مفيش مساواة,,,,و كل مخلوق له ما له و عليه ماعليه وإلا فعلاً حانبقي معيز تماماً.
رضا هلال

الخميس، 21 يوليو 2016

نهاية الخونة

نهاية الخونة !!!!
.... بعد وفاة الخليفة العباسي المستنصر سنة 640 هجرية .. تولى أمر الخلافة من بعده إبنه المستعصم والمستعصم كانت شخصيته ضعيفة وقد اختار وزيرا له يسمي مؤيد الدين بن العلقمي وكان بن العلقمي علي الرغم من كونه رجل علم إلا أنه كان من الشيعة وكان يحمل في قلبه خبثا وحقدا وغلا على الإسلام وعلى الخلافة العباسية وكان يخطط في الخفاء لإسقاط الخليفة وأن يتولى هو الحكم
وعندما ظهر خطر التتار وبدت قوتهم للعالم استغل هذا الخبيث بن العلقمي الفرصة وأرسل للتتار يطلب منهم مهاجمة بلاد المسلمين وإسقاط خلافتهم ولكن قائد التتار حينها هولاكو خان رفض هذا العرض متعللا بأن المسلمين أقوياء وأنهم يمتلكون جيشا عظيما يفوق عدده المائة ألف .... فوعده بن العلقمي بتسهيل الأمر له وتفكيك جيش الخلافة وبالفعل استطاع هذا المجرم الخائن نظرا لشخصيته القوية وتحكمه في مقاليد الدولة وضعف الخليفة ... استطاع أن يقنع الخليفة العباسي بتسريح تسعين ألف جندي من جيش الخلافة لتوفير الأموال للدولة ولأن الخليفة كان يثق فيه ثقة عمياء أخذ برأيه وسرح معظم الجيش حتى أصبحت دولة الإسلام بدون جيش قوي يدافع عنها
... ثم أرسل بن العلقمي الخبيث إلى هولاكو يستدعيه بعد أن هيئ له الأمر وبالفعل جاء التتار بمائتي ألف جندي واقتحموا بلاد الإسلام وحاصروا دار الخلافة وقبضوا على الخليفة العباسي ووضعوه في شوال وداسوه بالأقدام والخيول حتى مات وقتلوا مئات الألآف من اهل بغداد رجالا ونساءا وأطفالا

ثم كافأ هولاكوا بن العلقمي المجرم وأعطاه حكم بغداد تحت ولايته ... ولكن سرعان ما غدر به وقبض عليه وأهانه ووضعه مع الخيل يخدمها ويعلفها ويقدم لها الطعام والشراب وكان الجند التتار كلما أرادوا أن يتسامروا ويضحكوا يأتون بابن العلقمي ويركبونه حمارا ويسيرون به في شوارع بغداد يضربونه ويرجمونه بالحجارة ويمعنون في إهانته وإذلاله وظل بن العلقمي على هذه الحالة ذليلا مهانا حتى مات كمدا وغيظا وندما بعدما تسبب فى اسقاط الخلافة وقتل مئات الالآف من المسلمين وتدمير المساجد وحرق الكتب وهدم المقدسات
هكذا تفعل الخيانة بصاحبها
لعن الله بن العلقمي ولعن كل مجرم خائن استحل الدماء وهتك الأعراض من أجل لعاعة من لعاعات الدنيا

محمد عبدالعظيم

زرع الفتنة


إنقلاب؟؟؟؟؟؟؟؟ قصدك ثورة بالدبابات