الأحد، 30 أكتوبر 2016

أحبائي أهل السُنة.......مساااااااااااااااء الخيييييييييييييييييييييييير,,,,,,,,,,,طلع من مناخيرك يا بتاع الأزهر

د.صالح النعامي ‏@salehelnaami ٢٥ أكتوبر

مستشرق صهيوني: حرب على الموصل جزء من حرب تهدف إلى طرد السنة من الهلال الخصيب

قام د.صالح النعامي بإضافة،
عربي21 @Arabi21News
مستشرق إسرائيلي: دعم أمريكي روسي لحرب اقتلاع #السنة
رابط بديل: https://goo.gl/f6vdFk
http://goo.gl/lzRVM4
مستشرق إسرائيلي: دعم أمريكي روسي لحرب اقتلاع السنة – عربي21
توقف مستشرق إسرائيلي بارز عند معركة الموصل والحرب في سوريا ودلالاتها على ما…

هل فات الأوان فعلاً

ساعة تستور



 



بُنيت ساعة تستور بعد تشييد الجامع الكبير سنة 1630، على يد محمد تغرينو، أحد الأندلسيين الذين وفدوا إلى المدينة بعد هجرتهم من إسبانيا و عقاربها تدور عكس المعروف في كل الساعات.


Samir Mejdoub
الدوران من اليمين الي اليسار هو الدوران الصحيح وليست حكاية حسد او تشويه كما يروج الغربيون والدوران الموجب اوجده المسلمون في الرياضيات وهو الي الان في دروس الثانوية للرياصيات في درس الزوايا والمسالة متناسقة لدي المسلمين فالدوران الموجب هو نفسه في الساعة وفي الرياضيات اما لدي الغربيين فهي معكوسة فالموجب هو عكس دوران الساعة فهم من غير دوران العقارب تماشيا مع اتجاه كتاباتهم ولا ننسي ان الساعة اختراع اسلامي


Hatem Habeeb
أن تدور ومركز الدوران على يسارك هو أساس دوران الكون. تدور الإلكترونات حول نواة الذرة من اليمين إلى اليسار. وتدور الكواكب حول الشمس من اليمين إلى اليسار. ويدور المسلمون حول الكعبة المشرفة من اليمين إلى اليسار.. فالصحيح في الكون هو الدوران من اليمين إلى اليسار....
ولكن الغرب لأنهم يملكون العلم المادي والقوة فإنهم يفرضون رأيهم كما فرضوا خط التوقيت الدولي يمر بقرية جرينتش وكان الصحيح كما يؤكد العلماء هو مروره بمكة المكرمة

كده مش كويس و ربنا يستر


الجمعة، 28 أكتوبر 2016

أشداء بينهم فقط

الله يسمع و يري

من تاريخ كلاب عبدالناصر

عرضت تليفزيونات تلفزيونات العالم سنة 56 فيلمًا للواء فؤاد الدجوي حاكم غزة، وهو يستسلم للجيش الإسرائيلي، كان الفيلم مُهينًا للجيش المصري ولمصر كلها، وكان الحاكم المصري يقف ذليلاً أمام ضابط إسرائيلي يقدم له خضوعًا، ويثني على الجيش الإسرائيلي وشجاعته وقوته ومروءته وإنسانيته، ويدلل على هذه المروءة بأن زوجته كانت مريضةً وأن اليهود نقلوها إلى مستشفى في تل أبيب لإجراء عملية جراحية لها..!!

كده منطقي جداً طبعاً....

Photo

تنمية الصعيد علي طريقة بينوشية مصر

Photo

الخميس، 27 أكتوبر 2016

ليه؟؟؟؟ وجود أمثال الشاب ده أمان لنسوانكم و عيالكم في الشارع!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Photo

محافظ الدقهلية!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

محافظ الدقهلية: «كيلو اللحمة عندنا ب 20 جنيه.. والفرختين ب 15»
  كيلوا اللحمة بنبيعه ب 20 جنيه، والسكر الكليو ب 2.5 جنية بس امبارح بس بعناه ب 5 جنيه، والفرختين ب 15 جنيه
  See More
الملف مع عزمى مجاهد حلقة 26-10-2016 \قناة العاصمة تردد 12380 افقى Follow us on : Facebook.com/AlAs…
youtube.com

مسخرة و فضيحة

Photo

الكلام ده صح....

المؤامرة

سيد أمين‬‎
"المؤامرة" التى اعترف بها قديما المستشرق الفرنسي المتطرف "أرنست رونان" في خطابه الافتتاحي عام 1862 في "الكوليج دي فرانس" حول نصيب الشعوب السامية في تاريخ الحضارة حين اعترف بأن "الشرط الاساسي لتمكين الحضارة الأوربية من الانتشار هو تدمير كل ما له علاقة بالسامية الحقة ، تدمير سلطة الإسلام الثيوقراطية لأن الإسلام لا يستطيع البقاء إلا كدين رسمي وعندما يختزل إلي وضع دين حر وفردي فإنه سينقرض ، وأن هذه الحرب الدائمة لن تتوقف إلا عندما يموت آخر أولاد إسماعيل جوعا أو ينبذه الإرهاب في الصحراء مكانا قصيا".

النظام الطبقي العسكري

كده صح,,,,

الأربعاء، 26 أكتوبر 2016

طب ما يستني في شرم و كفاية كده.....

Photo

مؤامرة فعلاً

  1. روسيا تعرض أول ... لدعم نظام السيسي. إسرائيل ... إلى فعل كل شيء لدعم السيسي«. ...
  2. ... لدعم نظام السيسي. إسرائيل ... بقوة لدعم السيسي، إذ أبدت ... تعرض شراء ... 


مصر في كلمتين



شوية فكاهات ظريفة محزنة جداً







#السيسي: والله العظيم قعدت 10 سنين تلاجتي فيها مييه بس.. ولم اشتكي استح...

مصرين يهربون


كارثة اقتصادية جديدة تدق ناقوس الخطر.. عملاء ببنوك مصر ينقلون ودائعهم للكويت!


كتب : محمد الحسيني
صور
صور
قالت مصادر اقتصادية مطلعة، إن بعض عملاء البنوك من المصريين بدأوا يستفسرون من شركات الصرافة، حول إمكانية القيام بسحب مدخراتهم المودعة في حساباتهم بالبنوك، وإعادة تحويلها بالقيمة نفسها إلى الكويت. 

وأكدت المصادر أن بعض شركات الصرافة المحلية، تلقت في الآونة الأخيرة العديد من الاستفسارات من قبل المصريين المقيمين بخصوص رغبتهم في تحويل أرصدتهم المودعة في البنوك المصرية إلى الكويت، مستفسرين عن مدى قانونية هذا الإجراء، وكلفته من ناحية تبيان شريحة رسوم التحويل المقررة في مثل هذه الحالات، وفقا لما نقلته جريدة "الرأي" الكويتية عن المصادر. 

وأوضحت المصادر أن شركات الصرافة أبلغت المراجعين بأنها لا تستطيع المشاركة في تنفيذ تحويلاتهم بسهولة؛ كونها غير مرتبطة بنظام مالي مع شركات الصرافة العاملة في السوق المصرية، لافتة إلى أنه لكي يتم تحويل مدخراتهم من الداخل إلى الكويت بتسهيلات أقوى ودون مواجهة أي مخاوف قانونية أو صعاب، عليهم أن يقوموا بتحويل مدخراتهم عن طريق البنوك، وهو ما يتطلب أن تكون لديهم حسابات في بنوك محلية، وحسابات في بنوك مصرية تابعة للمصارف الكويتية. 

م.ن

غباء أم تعمد تدمير أمة؟؟؟؟؟

أكيد الجيش المصري العظيم بيديهم فرصة علشان يتوبوا....

طرائف الإرهاب العربي الياباني!!!!!!!!!!!!!!!!!

معجزة نقل المقطم!!!!!!!!!!!!!!


معجزة نقل المقطم!!!!!
للي ميعرفش، المعجزة المزعومة دي حصلت سنة 979 م، في عهد المُعز لدين الله الفاطمي، وفي عهد البابا إبرآم ابن زرعة السرياني.
مصدر: http://goo.gl/Q9fSxQ
المُعز لدين الله الفاطمي حسب التاريخ الإسلامي مات سنة 365 هـ يعني 976 م. يعني مات قبل 3 سنين من حدوث "المعجزة" اللي حصلت في عهده. سبحان الله هي دي المعجزة فعلا.
مصدر: http://goo.gl/SPW5Ts
البابا إبرآم ابن زرعة السرياني لما بيتذكر تاريخ وفاته في سياق المعجزة بيتقال 979 م عشان مينفعش يتقال في نفس القصة إنه مات قبل حدوثها. بس السنكسار (سِجل الكنيسة لتاريخ الشهداء والقديسين) بيقول إنه مات سنة 970 م. يعني 9 سنين قبل ما المعجزة المزعومة تحصل.
المصدر من السنكسار: http://www.saintmina-holmdel.org/…/2013-05-3…/synaxarium-ar…
ده غير الأدلة التاريخية والجيولوجية اللي بتأكد إنه من المستحيل إمكانية وجود الجبل ده في المكان اللي القصة بتقول إنه كان موجود فيه قبل ما يتنقل.
منقول

الاثنين، 24 أكتوبر 2016

فزاعة شفيق و صراع السلطة


يعود جناح طنطاوي و عنان للكذب و الترويج أن الناجح في الإنتخابات شفيق مش مرسي و
دي قصة كاذبة جداً لإن ملاين من المصرين كانو يكرهون حسني و من له علاقة به و فعلاً كتير ممن إنتخبوا مرسي إنتخبوه كراهية في شفيق,,,,,من ناحية تانية اللعبة اليومين دول هي صراع سلطة بين السيسي و شلته و شلة حسني و طنطاوي من ناحية تانية و فيه تار بايت بين طنطاوي و عنان من ناحية و السيسي من ناحية تانية بسبب إن السيسي باعهم و سلم مرسي تسجيلات صوتية لهم و هم بيعطوا تعليمات قتل جنود مصرين, ولإنهم مسيطرين علي معظم الجيش كان صعب محاكمتهم بدون المجازفة بحرب أهلية دموية إنتقامية منهم,,,سامي عنان رد بالتسريبات للسيسي و رجالته و السيسي رد بتحديد إقامة عنان,,,و الآن تعود الحرب بينهم بفزاعة شفيق.....و ربما بتصفية أ‘وان بعضهم البعض...
لعب بالنار و ربنا يستر
رضا هلال

خبير أمني يعلق علي مقتل العميد رجائي


العميد عادل رجائى قائد الفرقة 9 مدرعات

كتب حاتم مدني
شكك خبير قانونى في أن يكون هناك دوافع إرهابية وراء حادث مقتل العميد عادل رجائى قائد الفرقة 9 مدرعات الذى قتل أول أمس أمام منزله بمدينة العبور بالقاهرة وقال انه لا يستبعد ضلوع نظام السيسي والمنشق الفلسطينى عن حركة فتح محمد دحلان وراء الحادث لإلصاق التهمة بحركة حماس الفلسطينية .
ووجه الدكتور حامد صديق رسالة الى أرملة العميد القتيل الصحفية سامية زين العابدين يشرح لها وجهة نظره وسبب تشكيكه في الرواية الرسمية للحادث.
وطالب حامد في رسالته لها أن تفهم حقيقة مقتل زوجها بنفس الطريقة التى عرفت مروة ابنة النائب العام الراحل هشام بركات من يقف وراء مقتل والدها.
وتوجه حامد بعدة تساؤلاتلها ” أكيد أن زوجك وهو رايح الشغل الصبح تكون عربية مستنياه تحت البيت وأكيد قبل ما يخرج من الشقة يرن عليه السواق ويقول له أنا جيت وجاهز يا فندم يعنى لازم يعمل التمام ولا زوجك خرج كده لوحده من غير عربية تستناه ومن غير السواق يعمل التمام.”
واضاف” انتى بتقولى لحظات وسمعت الطلقات وبسرعة خرجتى وشفتى ظهر القاتل وهو بيجري ، والسؤال طيب مشفتيش العربية ولا السواق بتاعه كمان ؟ انتى بتقولى وقع امام الباب على وجه يعنى الطلقات من الامام مش من الخلف يعنى اللى قتله كان قدام الباب مش بعيد؟ انتى قلتى انا شفته من ظهره وهو بيجرى، طيب الطب الشرعى قال الضربة من مسافة قد ايه؟ وكانت فين؟”
وتابع يقول “عرفت القاتل ولا لسه؟.
هقرب الطريق اكثر طبعا زوجك خرج وكان معاه شنطته او ظرف او شايل حاجة لزوم الشغل ، طبعا لازم السواق يكون مستنيه على الباب عشان يشيل له الشنطة، السواق عمره ما يقعد فى العربية يستناه، لازم يشيل له الشنطة ويفتح له باب العربية مش كده ولا ايه؟.
دى ملحوظة ونيجى للنقطة الثانية لماذا قتلوا زوجك؟.
قتلوا زوجك علشان انتى بالذات تتهمى الاخوان فى وقت حدوث المصيبة اللى هم وقعوا فيها وفضحوا محكمة النقض عالميا حينما ايدت حكم سجن مرسى وعشان يشوشروا على العالم وتقومى انتى تكونى السمكة مش الطعم وتتهمى مرسى وجماعته وحماس بأنهم هم اللى قتلوا زوجك انتقاما منه علشان هو اللى امن مظاهرات يونيه واشرف على هدم واغراق الانفاق وبكده ضربوا عصفورين بحجر الاول الشوشرة على مظاهرات ١١ /١١ والثانى اتهام الاخوان.
مش كده ولا ايه؟.
عرفت دلوقتي مين اللى قتل زوجك؟ وليه؟.

مصر أم الدنيا طبعاً....

الأحد، 23 أكتوبر 2016

جاري إنتاج مسلسل جديد بعنوان "خولات الجبل" بطولة أحمد موسي

أمسك حرامي و......نصاب

كلام غريب !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

1
في توجيه مخابراتي خبيث، وفي استعمال مهين لـ”سلفيي برهامي”، روجت صحف الانقلاب وفى مقدمتها اليوم السابع، اليوم، لفتوى ياسر برهامى، نائب رئيس الدعوة السلفية، بعدم جواز حكم الطعن في معاوية- رضي الله عنه- وبني أمية وولايتهم على المسلمين.
ويبدو أن المخابرات أرادت تحسين صورة قائد الانقلاب، في توجيه لأصحاب دين السيسي، بعيدا هذه المرة عن علماء السلطان الرسميين، من أئمة وشيوخ الأوقاف والأزهر، وذلك فى محاولة لتنويع شعبية السيسي، التي أكدت تقارير مخابراتية عدة انهيارها إلى أقل درجاتها؛ بعد عجزه عن إدارة شئون البلاد، وتفاقم المشكلات الاقتصادية والاجتماعية.
وكان برهامى قد أجاب على سؤال كان نصه: “هل مِن الطبيعي والمنطقى أن يكون مَن لم يسلموا إلا عند فتح مكة قادة الأمة بعد عصر الخلفاء الراشدين؟ كيف سمح المجتمع المسلم لبني أمية، عائلة معاوية بن أبي سفيان، أن يحكموه؟”.
ورد برهامى قائلا: “بل معاوية- رضي الله عنه- كاتب وحي النبي- صلى الله عليه وسلم- أسلم هو وأبوه “أبو سفيان”- رضي الله عنه- وحسُن إسلامهما، ومع اتساع الرقعة للدولة الإسلامية احتاج الأمر إلى كفاءاتٍ قوية ولها أعوان، فكان تولية بني أمية”.
وتابع “إياك وسب الصحابة- رضي الله عنهم- والمجتمع أيامهم إلى ثلاثة قرون؛ خير الناس بعد الأنبياء، والعبرة فى الولايات ليست فى الصلاح فقط أو الطهارة- كما تسميها- بل لا بد مِن قدرة”.
واستطرد “لا نشك أنه تَولى في عهود بنى أمية مَن أفسدوا وظلموا كمسرف بن عقبة، والحجاج بن يوسف الثقفى، ومَن ولاهما وأمثالهما يتحمل شيئًا مِن أوزارهم، ونحن نتبرأ مِن الأفعال الإجرامية الظالمة، لكن لا نعمم الحكم بفساد الجميع؛ فعمر بن عبد العزيز- رحمه الله- مِن بني أمية”.
التوقيت المريب للفتوى
ورغم عدم مناسبة الفتوى لأي حدث تاريخي، إلا أن إظهارها والتركيز عليها في هذا التوقيت، أراد رسالة تصبير للمصريين، وتمرير موجة انتقادات، والسخط الناجم عن فساد وعجز السيسي وعدم قدرته وانقلابه على وقف الانهيار الاقتصادي والاجتماعي، فجاءت الفتوى لتؤكد عكس واقع السيسي، وتلبسه عباءة القدرة، فيما ستتوالى خطب الجمع والدروس الدينية والبرامج التلفزيونية لدغدغة عواطف المصريين بالعمل على استقرار البلد وعدم الخروج على الحاكم؛ من أجل تثبيت الفساد والاستبداد لعشرات السنين ليصعب خلع جذوره كلما طال به الأمد في قمع المصريين.

بجد ده ولا حقيقي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

4

كتب: حاتم مدنى

كشف نشطاء عن معلومات جديدة ومثيرة حول معهد ضباط الصف بالتل الكبير، والذى قتل على بواباته، في 2 سبتمبر 2014، نحو 9 أشخاص من أهالي الطلاب نتيجة ما قالوا عنه “التدافع“.
المعلومات تؤكد قيام إدارة المعهد بالاستيلاء على أراضى الفلاحين، وإنشاء مزارع حيوانية عليها، ويديرها جنود؛ ليوزع ريعها على قيادات المعهد، لا سيما مديره المقرب جدا من عبد الفتاح السيسي وأسرته، وهو صاحب وقائع تعرية نوارة نجم في ميدان التحرير أثناء ثورة يناير.
وقال الصحفي أحمد عابدين، صاحب الحساب النشط على الفيس بوك، في تدوينة له اليوم: “النهاردة فيه مصدر من داخل المعهد بعتلي شهادته عن سر الواقعة وأسرار تانية من جوه المعهد.

وتابع عابدين “المعهد يحتوي على مزرعة عجول ومواشي كبيرة جدا وماعز وأرانب وبط وبيتولى تربية المزارع دي العساكر غير المتعلمة اللي مدة الجيش بتاعتهم 3 سنين بجانب زراعة قطعة أرض كبيرة جنب المعهد، منها جزء تم الاستيلاء عليه بالقوة من أحد المزارعين بعد تهديده، وأغلب أرباح المزارع دي بيتقسم على قائد الجيش التاني ومدير المعهد اللواء أركان حرب محمد عبد الحي، الاسم الأهم في الليلة دي وهو نفسه العميد محمد عبد الحي، قائد كتيبة المظلات اللي قامت بفض اعتصام مجلس الوزراء وتعرية ست البنات، وتمت مكافأته بنقله مديرا للمعهد، ودائما ما يتفاخر بأنه “اللي ربى العيال الخولات عند مجلس الوزرا”، ولذلك هو من المقربين للسيسي وبيمد الخدمة له سنة بسنة“.
وأضاف عابدين “المعهد ملحق بيه فيلا وحمام سباحة لمدير المعهد، وبيتم استقبال الهانم الكبيرة مراته والصغيرة بنته، واللي بيجوا يتفرجوا ع المزرعة، وبنته مرة اتسببت في علقة موت لعسكري عشان قالت لباباها إنه كان بيبص عليها وهي بتجري في تراك المعهد، وهو كان واقف خدمة في الملعب.

واستطرد عابدين “اللواء دة إجرامه كتير، وكان بيظبط الكل عشان محدش يعمل معاه حاجة، لغاية ما جه لأمن المعهد مقدم مخابرات محترم اسمه أحمد ضياء، بلغ عنه واتسببله في لفت نظر واللي ممكن تحرمه من ترقية كبيرة فحب ينتقم منه، فدبرله موضوع التدافع ده“.
أما عن واقعة ما أطلقوا عنه “التزاحم” فقال عابدين: “دايما بيبقى فيه زيارات لأهالي الطلبة وكل طالب بيكون له دعوة بـ٣ أشخاص، لكن اللوا أصر إنهم يبقوا ٥ أشخاص، فمقدم الأمن رفض، فاللواء ضغط عليه وفهم قائد المنطقة إن الزيادة هاتبقى مصلحة حلوة عشان الأهالي هاتشتري أكتر من الكانتين، لغاية ما أجبروا المقدم يطبع الدعوات بـ٥ أشخاص للطالب.”
المقدم أمر إن اللي يحضر من أهالي الطلبة يدخل، لكن اللوا محمد أصر أنهم يدخلوا كلهم مرة واحدة، فحصل التدافع اللي راح ضحيته 9 من أهالي الطلبة الغلابة، وتم تطبيخ الحكاية وصدر قرار بنقل مقدم الأمن.”
وأكد عابدين “ودة تقريبا نفس السيناريو اللي حصل في مجزرة الدفاع الجوي- استاد 30 يونيو، بيسخروا العساكر في تربية المواشي والمعيز والأرانب والبط وزراعة الأرض وعاملين الوحدات العسكرية مرتع لعائلاتهم وبيصفوا خلافات بعض بأرواح الناس.

الباش..........................................................

1

كتب: حاتم مدنى

في واقعة مثيرة للسخرية تكشف حجم الجهل الذى يتحكم فى عقول من يحكمون مصر الآن، قام أحد رجال مباحث المطار بالتوقيع بحبر فوسفوري على المعروضات الفنية المصرية المقرر عرضها في معرض «القاهرة الآن! مدينة غير مكتملة» بدبي، ما أدى إلى تشويهها.
وقال محمد الشاهد، المعماري والكاتب والباحث المشرف على تقييم المعرض الذي يستقي فكرته من مراحل الإنجاز المختلفة للمساكن المشيّدة بالطوب الأحمر، ويقدمها عبر أعمال ما يزيد على الـ ٦٥ مهندسا معماريا ومصمما ورائد أعمال وفنان مصريّ عبر صفحته بالفيس بوك: “حد من الجمارك المصرية فى المطار مضى بخط يده بقلم ذهبي على كل المعروضات عشان لما ترجع يضمن إن القطع هي نفسها.”
وتابع “تخيل أعمال مسافرة لمعرض على حساب المصممين والمنظمين فى الآخر تتعرض وكل قطعة مكتوب عليها “سيد عبدالقادر” في أكتر أماكن بارزة.”
2
وأضاف “هي دي الدولة المصرية ومؤسساتها الخايبانة المتخلفة. هفشخكوا فالصحافة اللي جاية من كل أنحاء العالم عشان تغطي معرض بذلنا فيه مجهود عالي عشان نبين إن رغم كل الخرا في العصر السيساوي المظلم إن لسه عندنا مبدعين ومبتكرين شباب بينتجوا وبيشتغلوا بدون ما حد يساعدهم. هي دي فكرتك للنظام الجمركي أو حتى ترويج صورة مصر فالمعارض العالمية أو حتى تشجيع المشاريع الرائدة في مجال التصمصم والصناعة؟”.

واختتم الشاهد بالدعاء على سيد عبد القادر بالقول “ربنا ياخدك يا “سيد عبدالقادر” أنت واللي مشغلك.”
ومن جانبها علقت الفنانة والكاتبة العالمية أهداف سويف على الواقعة “على فكرة هو كده كمل لك المعرض. “رغم كل الخرا” اللي إنت كاتبها دي، هو جسدهالك تجسيد موضوعي على الأعمال. إنت بقى في النوت اللي بيصاحب كل عمل هتذكر “سيد عبد القادر” واللمسة الإبداعية بتاعته.

فيما جزم الفنان طارق عطية “البلد مش حتنضف إلا لما كل سيد عبد القادر من دول طلع معاش أو ربنا يفتكروا. بس ماتنساش إن اللي زي دول مخلفين عبد القادر كتير زيهم”.

ده كلام غريب جداً!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

شوية صبر ياشباب و بكرة تشوفوا....

دحلان......ابو تسريحة جنان....

عسكر..............

كنا عارفين إنك بتهزر.....

حد عنده تفسير تاني!!!

ياريت والله يبطلوا عك,,,,

حماس!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كلمتين مع احد الشباب

Yassen Yasser
الشيخ ميزو قال الخمره حلال والشيخ مصطفي جرجس قال الخمره حلال وسعد الهلالي قال الخمره حلال ..وعلي جمعه قال ممارسة الجنس بإستخدام الواقي الذكري مش زنا ..

Reda Helal
Reda Helal
هذا هو دورهم,,,,تشويه الإسلام,,,,,منافقة الصهاينة,,,,,إفساد الملة بحرفها تجاه التشيع...

حديث مع صديق مسيحي..

  بالأمس تبادلت حديث من القلب مع صديق مسيحي متنور و قد لفت نظري موقفه الناقد لتورط الكنيسة في الشأن السياسي.
شاركته اللوم علي رؤس الكنيسة لمواقفهم تلك و تحولهم من قادة دينين إلي قادة سياسين و ظهورهم المستمر في مواقف العمل السياسي....إلخ
قال الصديق : المُشكلة بدأت من الحكومات,إستخدموا فزاعات الإسلامين من الخمسينات و ترهيب الشارع إسلامي و مسيحي بهم,,,زاد الأمر و أصبح موجه تحديداً ضد المسيحين في السبعينيات و بشكل دموي,و إلي ألآن و هذا ما ورط الكنيسة.
وهنا إستلزم الأمر أن ألفت نظره إلي بعض الأمور :::
أولاً:وافقته تماماً علي رأيه فهذا هو ما حدث بالفعل....
ثانياً:واجهته بحقيقة أن موقف الكنيسة الشديد العداء ضد الإخوان هو موقف الحكومة 
       التي تدفع دوماً بالسلفين ضد الكنيسة و ضد الإخوان,و ماكان لقادة الكنيسة أن
       يتعاموا عن حقيقة أن الإخوان لم يعادوا المسيحين أبداً.
ثالثاً:إتضحوا مؤخراً أن السلفيون هم من يهاجموا الكنائس و شاركوا الجيش في
      الهجوم علي المسيحين في ماسبيروا,,ومن قبل أختي كامليا و وفاء و حنان...إلخ
      و ماتسلمش علي المسيحي......كل هذه الأمور لم يقل بها الإخوان أبداً أبداً...!!!
      و مع ذلك كان رد فعل الكنيسة مريب و شديد الغرابة بإستقبالهم للعسكر و السلفين
     في الكنيسة و بالأحضان و شن حرب مشتركة ضد الإخوان لدرجة المشاركة في
     المطالبة بإعدامهم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ما حاولت أن أوصله لصديقي هو أن ماتفعله الكنيسة هو زرع فتن رهيبة بين المسيحين و بين المسلمون العاديون بتلك المواقف الغامضة و المثيرة للريبة و العجب.
الموقف جد خطير جداً لو لم تتوازن الساحة,,,الأن المركب تميل بشدة تجاه المؤامرات و الفتن و هذا طريق مظلم و المركب إن تغرق فسوف تغرق بالجميع.....و ربنا يستر.
رضا هلال