الثلاثاء، 5 مايو 2015

من يقتل روح الإسلام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

التواكل العجيب و الميل نحو السلبية بس بشياكة.
أتعجب فعلاً ممن يغرقون الفيس بالأدعية و الحكم متجاوزين فقه الأولويات.
تبقي الدنيا غرقانة فساد و دماء و تفتح الفيس تلاقي شلال أدعية و دروشة و تسامح و بتنجان,,,,,,إلخ
أعتقد أن كارثة عدم فهم المسلمين للإسلام و إيجابيته مرجعها الأفلام التي يسمونها ""إسلامية"",,,,, لاتبرز لك الجهاد ولكن تقدم لك المسلمين تايهين,, بيبصوا للسما طول الوقت و بيقسم الكلام بينهم في شكل محزنة حقيقية حتي ولو كان المشهد فيه بشارة قدوم النبي مثلاً أو إنتصار المسلمين,,, برضه تلاقي مسلمين الأفلام في التوهان و السرحان و كله وشه منور ما شاء الله.
تخيل المسلمين لو كانوا كده فعلاً؟؟؟؟ كان الإسلام إنتهي من الدنيا من 1440 سنة......تخيل المسلمين في محنة حصار مثلاً و قاعدين يدعوا و ماشين زي المخلوقات الشبحية عديمة العزيمة, طبعاً بعد زوال المحنة حايطلعوا من الحصار يتكعبلوا في بعض و بدون أي فكر ولا خطط و عايزين حد يسحبهم وراه زي المعيز.
أقسم بالله المسلمين ماكانوش كده أبداً,و إللي قريته في صحيح السيرة و في صحيح التاريخ الإسلامي كله حركة و إيجابية و نشاط و جهاد.
قرأت أن الرسول إرتدي ملابس الفرس و ملابس الرومان و غيرهم محافظاً علي المعيار الإسلامي"لا يشف ولا يبرز",,,,لكن جلابية و شبشب طول الوقت و رجلين ورمانة و كروش عملاقة ولحيات غير مهذبة ولا جميلة,,فهذا لم يكن أبداً حال المسلمين,,,و ربنا يهدي
رضا هلال

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق