الاثنين، 28 ديسمبر 2020

كله فاكر نفسه علي الحجر..........غباء

 

جزيرة الزمالك تحولت لمنطقة لاجئين في حاجة لاغاثة الهية..
حفار مترو الانفاق بعد ما شال سكان كام عمارة في طريقه اضطروا يسيبوا بيوتهم علشان مبانيهم قديمة مش حتستحمل الحفر....من 3 ايام تسبب في كسر الماسورة الرئيسية المغذية للميه في الزمالك...فجأة و بدون مقدمات و علشان شوية جهلة بيعملوا شغل ملوش دراسة و لا اصول هندسية..ربع مليون بني ادم اتقطعت عليهم المية و الكهربا ... النهاردة داخلين في 3 يوم بدون ميه...شركة الميه مش ذنبها لانها مش غلطتها و مشكورين بعتوا تانكرات ميه كاننا في مخيمات لاجئين علشان السكان تملى ميه...
سكان عاشت عمرها تخدم بلدها و محافظين على كرامتهم و وضعهم..وصل بيهم الوضع في عصر النهضة انهم واقفين بجراكن في نص الليل في البرد طوابير علشان يملوا ميه!
و زيادة في الاحترافية...بعد ما صلحوا الماسورة الاولى اللي هبطت و اتكسرت ... ضغطوا الميه في المواسير الفاضية بدون تدريج ففجرت ماسورة ثانية في ابو الفدا و النفق بقى حمام سباحة اوليمبي زي ما انتوا شايفين كدة.
حقيقي من احقر الفترات اللي مرت في تاريخ مصر...الله يخربيتك يا شيخ لا سبت غني و لا فقير و لا كبير و لا صغير الا ما بهدلته...الله يلعنك.
---------------------------------------
تعليقي:

  • يا أستاذ أدهم من 1952 عاد عصر المماليك,حكم عسكر و يغدرون ببعضهم البعض و بالجميع,,و لو حضرتك من سكان الزمالك فأكيد علي علم بالعدد الكبير من الشقق التي أستولي عليها ظباط من 52 و أعرف أنا شخصياً عدد ضخم منهم ..... كونهم عسكر و كونهم أعانوا حكام خونة و كونهم متواطؤن,فإن غدر الظالم لا يستثنيهم.
  • الجزر النيلية مطلوبة من إسرائيل...سوري قصدي الإمارات و هناك خطة ربط بينها و هي من المناطق الخضراء المميزة بعيد عن السكان الأصلين و راجع خطط كباري الربط مع الترجمان بالوراق و كباري المماشي السياحية مع أبو الدهب و الزمالك.......
    "معاك أوريك إللي عمرك ماشفته,معاكش ماقدرش أديك".-واحد صهيوني
    د.رضا هلال

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق