الأربعاء، 24 ديسمبر 2014

وجهة نظر لشاب من الفلول

رغم اني "فل" اصيل من فلول النظام
رغم اني احد ابناء "مبارك" وأول من قالوا "احنا اسفين يا ريس"
رغم اني منزلتش في حياتي غير في مصطفي محمود والعباسية و روكسي ..
رغم اني كنت بوزع بوسترات حملة الفريق احمد شفيق في شارع جامعة الدول
رغم اني نزلت في ثورة 30 - 6 المجيدة
ورغم اني صحيت من النجمة علشان انتخب المشير عبد الفتاح السيسي
لكن احب اسجل لكم .. واسجل للتاريخ اعتراف في منتهي الخطورة والاهمية
البلد دي "بلد وسخة" عمري ما كنت راضي عنها ولا عن نظامها الحاكم ولا عن شعبها الجاهل يوم واحد في حياتي
الصح الوحيد الي حصل من 70 سنة كان ثورة 25 يناير
كل الي سجنوهم .. وشوهوهم في الاعلام وقالوا عليهم عملاء وخونة وقابضين من امريكا وبتلقوا تدريبات ودعم .. هما انضف ناس فينا وفي بلدنا كلها
لانهم بشر .. بشر مش بهايم
بشر كان عندها استعداد تضحي بحياتها وحياة عيالها ورزقها وكل ممتلكتها علشان تعيش في كرامة
فنفس الوقت الي ناس تانية اختارت فية غير كدة ..
فنفس الوقت الي ناس تانية سدت ودانها عن الظلم وقعدت في التكييف وشغلت التلفزيون وطلبت بيتزا
فنفس الوقت الي ناس تانية اختارت تضحي بكرامتها علشان لقمة العيش
علشان تربي العيال
ناس اختاروا يعيشوا عبيد .. بس يعيشوا في استقرار وامان
وانا كنت واحد من الناس دي
لكن عمري ما كنت راضي عن الي بيحصل
يمكن مبرري الوحيد هو خوفي علي بلدي من انها تخرب وتضيع تماما زي ما ضاعت سوريا والعراق وليبيا واليمن
يمكن كنت مع الظلم بس علشان احافظ علي البلد دي
ايوة كنت مع الظلم .. كنت عارف انهم ظلمة ..
وعارف ان البلد دي عمرها ما هتتغير ..
عارف ان اي واحد فينا لما يمرض ويخش المستشفي مش هيلاقي حد يعالجة ويصرف علية وعلي اهلة
عارف ان لما اي واحد فينا يفتح بقة مع الكبار علشان ياخد حقة .. هيدوسوا علية بالجزمة القديمة
عارف ان البلد دي هتفضل فوضي .. لان الناس المسئولة عنها وعايشة فيها عيزينها فوضي ومبسوطين بيها كدة
عارف ان مفيش حاجة هتتغير .. غير لما الجزار .. والدكتور والسباك والمهندس
وبواب العمارة وموظفة السجل المدني وامين الشرطة ورجل الاعمال
وصاحب مصنع البدل الي في وسط البلد والمقاول ومامور الضرايب والتاجر والفلاح
وكل فئات الشعب المصري نفسها تحس بالمشكلة
ودة للاسف مش هيحصل .. وهتفضل دايما الاغلبية صامتة
هتفضل الاغلبية صامتة .. والصامت عن الحق شيطان اخرس
هتفضل الاغلبية صامتة .. لانها راضية بالظلم وراضية بالاستغلال وراضية بالعبودية
وكلنا عايشين جوة دايرة الكل بيطحن فيها في الي يقدر يطحنة
والكل ظالم والكل مدان
أحمد رجب .. احنا اسفين يا ريس .. روكسي ميدان الاغلبية الصامتة - العباسية ضد اهانة المجلس العسكري - حملة دعم الفريق أحمد شفيق - تمرد - السيسي رئيسي
وتحيا مصر

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق