الخميس، 11 أكتوبر 2018

ذكريات مصرية....مضمون كتبته قبل كده ,,,معلش

بدأت خطط الإبادة و إضعاف الخصوبة و التجهيل وووو....من 54 تحديداً تحت إسم عالمي "المشروع الأمريكي لصحة الأسرة" و اماء داخلية كتحسين الصحة و رعاية الأسرة وووو.
و أتذكر اني سمعت من كبار العائلة عن مشروع-أمريكاني برضه- و هو مشروع "تطوير القرية المصرية" ,كانوا يحضرون ماكينات تعبئة الشاي مثلاً لأحد القري النائية و يطلبون عمالة فتيات فقط,,-1955-و يطلبون منهن عدم لبس الجلباب و الطرحة و توزيع بلاطي قصيرة عليهن,,و المرتب جنيه في اليوم. في ذلك الوقت الشاب كان بياخد في شغل الأرض من ربع جنيه لنص جنيه في اليوم!!!!
و بعد شهر او شهرين يدعون بأن الماكينات بحاجة الي صيانة و يتم نقلها الي قرية أخري.
البنات بقي معندهاش شغل.....و اتعودت علي عدم لبس الطرحة و اتعودت علي القصير,,,, و بقت تحس انها مهما "دي كانت بتاخد جنيه بحاله في اليوم",,,,طبعاً بدأت تتمرد و ترفض العريس اللي بياخد ربع جنيه و عايزها تلبس الجلابية تاني.... نزل معظمهم علي القاهرة و زاد سوق الدعارة بشكل مباشر و غير مباشر .
حيلة بسيطة بتواطؤ من العسكر و في نفس الوقت طلع عبدالناصر شعار"الفلاح المصري يزرع أرضه علي دجلة و الفرات" و بدأت حملات التهجير ليصل العدد في أوائل السبعينات الي 5 مليون فلاح مصر.....منتهي الخراب للزراعة في مصر طبعاً بالتزامن مع انشاء الجمعية الزراعية و بنك الريف و فدادين خمسة و ضاعت زراعة مصر و تم تدمير زراعة القطن المصري!!!!!
كفاية كده.......اللي بعد كده انتوا عارفينه....
د.رضا هلال

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق