الخميس، 25 يوليو 2013

يعني ايه تفويض للجيش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مجموعة اسألة تؤرقني منذ استماعي للخسيسي و هو يطلب تفويض للجيش,و ارجو مساعدتي في فهم الحدوتة
اولا:هو مش التفويضات بتبقي من خلال الصناديق؟؟ طب ليه بيزق الناس في الشارع؟؟؟؟؟
ثانياً:الجيش لما حارب كذا مرة,ولما بعت فصائل و كتايب لسينا, ليه ماطلبش قبلها تفويض؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ثالثاً:الأرهاب زي مابيقول في مواقع التفجيرات و العدوان علي الشرطة و الجيش,,, طب إيه دخل الشوارع و المعتصمين و المتظاهرين بالأماكن دي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رابعاً:ليه قبل مايطلب من الناس اللي مصدقاه تنزل,خفي عنهم حقيقة اعداد معارضيه في الشارع وليه شوه صورتهم و ليه بيقول عليهم ارهابيين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خامساً:ليه بيقتل من المعارضين كل يوم عشرات كبار و نساء و اطفال,و بيمنع اذاعة الأخبار دي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سادساً: ليه هو صاحب حق و راجل شريف و في نفس الوقت بيعتمد علي شلل مشبوهة من الأعلاميين و الفنانيين و دايماً بين رجالته بلطجية بشباشب و سنج و خرطوش؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سابعاً:ماذا لو نزل بلطجيته و ضربوا علي الجيش ليعطوا الحجة لضرب السلميين بالشارع,و فعلا نفذ الخطة دي,,,هل حضراتكم لديكم قدرة علي تمييز الوضع و فهم الموقف في الشارع؟؟؟
ثامناً:دفع المسيحين الي الشوارع ضد تيارات دينية اسلامية و مؤيديهم,هل هذا تصرف آمن بالنسبة لعلاقة المسلمين و المسيحين بعد ذلك, هل هذا التصرف من الممكن ان يفتح الباب امام فتنة طائفية و كراهية متبادلة تقضي علي ميزة التماسك الأجتماعي المصري الشهير؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تاسعاً:هل مايفعله من دفع مواطنين تجاه آخرين بعد تحفيزهم ضدهم و تشوهيهم,هل هذا في صالح مصر أم في صالح اسرائيل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عاشراً:هل من ضامن لعد وقوع حرب أهلية و الكثير من الدماء و تقسيم البلاد و أنشقاق الجيش,و خصوصاً أن المقتولين سوف يكونون بالألاف و لهم أقارب بالألاف في الجيش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ربنا يستر
رضا هلال

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق