الجمعة، 22 أغسطس 2014

قطع الكهرباء و كذب البلهاء و تصديق الأغبياء


مش عايز أتكلم في تفاصيل تقنية معقدة
في ناس عجيبة ( منهم طبعاً صحفيين و مذيعين ) قاعدين يقولوا إن إنقطاع الكهرباء بسبب أعمال التخريب اللي بيقوم بيها الإخوان وأنصارهم ، وده معناه إن الكهرباء تمام وبطلت تتصدر لغزة بس بسبب وقوع الأبراج بقت تقطع كتير ، و طبعاً في ناس كتير بستعبط وتصدق الكلام الفارغ ده ، أو عايزة تغمض عنيها وخلاص .. و الكلام ده لو صح كانت الكهرباء هتقطع على طول مش هتروح وتيجي ، إلى إذا كان برج الكهرباء بيقع ويقوم في اليوم 6 أو 7 مرات .
في ناس تانية بتقول إن السولا...ر بيروح عشان أعمال الحفر في قناة السويس ، وطبعاً الناس كلهم عارفين إن عقد الإستشاري بتاع المشروع تم ترسيته على تحالف دار الهندسة إمبارح ... يعني برضه الحجة دي برضة كلام فارغ .
كلامي هنا هيبدأ يتقسم نصين ( للناس اللي بتخترع الكذبة ، والناس اللي بتقرر تصدقها )
-الناس اللي بيخترعوا الكذبة " ممكن تتعبوا نفسكم وتفكروا في حاجة صعب تتفقس ، ممكن تجربوا فكرة الواد بتاع المعادي اللي بياخد عشرين جنيه عشان يلعب في السكينة "
- للناس اللي بيصدقوا الكلام الفارغ : " أحب ألفت نظرهم إن في ناس تطوعت إنها تكون منديل كلينكس وتمسح *** النظام ، إنتم مش مضطرين تبقوا زيهم .. ، وتكرروا تبريراتهم بدون تفكير ،عشان لو دورتوا كويس هتلاقوا الناس دي هما اللي قاعدين بيبرروا جهاز الكفته عبدالعاطي ... وغيره كتير ، ونصيحة أخيرة .. دفن الرؤوس في الرمال لن يغير من الأمر الواقع أي شيء
See More

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق