السبت، 20 يوليو 2013

شهادة شاب من المنصورة بخصوص الشهيدات

شهادة شاب من المنصورة

انا احمد جابر واحد مليش فى السياسة او بمعنى اصح مش بفهم فى السياسة بس عندى عنين و عقل و مش متعصب لفئه معينه مكنتش مقتنع بمرسى من الاول و منتخبتوش اول مره
يمكن دى اول مره اكتب حاجه حصلت (شوفتها) ليها علاقة بالبلد .. المشهد من شارع الترعه فى نصه بالظبط .. انهارده(19/7) الساعه 11 بليل المشهد كان كده انا نايم صحيت على صوت هتافات عاليه بصيت من الشباك لقيت حشد كبير جدا من مؤيدين مرسى يمكن اكبر حشد شوفته للمؤيدين لحد دلوقتى فى المنصورة و لقيت عربية ربع نقل محمله ناس و عايزه تعدى وسط المسيرة عافية والى عليها كلهم نزلوا باسلحه ( شوم وسيوف ) و المسيرة تهتف سلميه سلميه فجأه سمعت اصوات نارية انا افتكرتها صواريخ شوية الصوت زاد المسيرة بدات تجرى وبرده تهتف سلميه و اذا بمجموعة من البلطجية معاهم سلاح ( معرفش نوعه شكله مسدس ) و بدات حرب شوارع الكلام ده قدام بيتى بالظبط انا لبست ونزلت اشيل العربية اول ما نزلت لقيت مدخل العمارة مردوم ناس معظمهم مصاب منهم واحد دماغو مفتوحه حاولت اساعده و جبت بن اكتم بيه الجرح و واحده اقسم بالله معالم وشها اتغيرت من كتر الضرب و فاقده الوعى تماما نزل لها دكتور جارى حاول يساعدها و حاولت ادخل الستات والمصابين و خرجت اشيل العربية بعد ماخدت نصيبها طبعا والبلطجيه بدأو يجروا نحيتى و يقولو اخوان اهوه قلتلهم انا صاحب العربيه الى بتتكسر و سبونى اخد العربيه و بعد ما مشيت كلمونى فى البيت بيقولولى مترجعش دلوقتى البلطجية بيزيدوا و بيكسروا عربيات جرانا وجارى الى تحتى سرقوا الى كان فى عربيته وحاولوا يكسروا الصيدليه الى تحت العماره علشان كانت بتداوى المصابين ( صيدليه سرايا ) وحاولوا يدخلوا العمارة و الشقق بحجه ان فيها اخوان وفضلوا والاسعاف جت و رفضت تشيل اى حد من الى اتصابوا كنوع من التعريص و طبعا الشرطه و الجيش وصلوا الساعه 12.45 بالظبط وسط هتافات من البلطجيه الجيش والشعب ايد واحده والخرفان اهم اهم ...

للعلم فى 3ماتوا و ال3 بنات !!
الكلام ده انا شيفه بعينى وربنا هيحاسبنى على كل كلمة فيه والى مش عجبه كلامى و كرهه للاخوان عميه ينقطنا بسكاته

دا اللى حصل بالظبط

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق