الأحد، 23 أكتوبر 2016

الباش..........................................................

1

كتب: حاتم مدنى

في واقعة مثيرة للسخرية تكشف حجم الجهل الذى يتحكم فى عقول من يحكمون مصر الآن، قام أحد رجال مباحث المطار بالتوقيع بحبر فوسفوري على المعروضات الفنية المصرية المقرر عرضها في معرض «القاهرة الآن! مدينة غير مكتملة» بدبي، ما أدى إلى تشويهها.
وقال محمد الشاهد، المعماري والكاتب والباحث المشرف على تقييم المعرض الذي يستقي فكرته من مراحل الإنجاز المختلفة للمساكن المشيّدة بالطوب الأحمر، ويقدمها عبر أعمال ما يزيد على الـ ٦٥ مهندسا معماريا ومصمما ورائد أعمال وفنان مصريّ عبر صفحته بالفيس بوك: “حد من الجمارك المصرية فى المطار مضى بخط يده بقلم ذهبي على كل المعروضات عشان لما ترجع يضمن إن القطع هي نفسها.”
وتابع “تخيل أعمال مسافرة لمعرض على حساب المصممين والمنظمين فى الآخر تتعرض وكل قطعة مكتوب عليها “سيد عبدالقادر” في أكتر أماكن بارزة.”
2
وأضاف “هي دي الدولة المصرية ومؤسساتها الخايبانة المتخلفة. هفشخكوا فالصحافة اللي جاية من كل أنحاء العالم عشان تغطي معرض بذلنا فيه مجهود عالي عشان نبين إن رغم كل الخرا في العصر السيساوي المظلم إن لسه عندنا مبدعين ومبتكرين شباب بينتجوا وبيشتغلوا بدون ما حد يساعدهم. هي دي فكرتك للنظام الجمركي أو حتى ترويج صورة مصر فالمعارض العالمية أو حتى تشجيع المشاريع الرائدة في مجال التصمصم والصناعة؟”.

واختتم الشاهد بالدعاء على سيد عبد القادر بالقول “ربنا ياخدك يا “سيد عبدالقادر” أنت واللي مشغلك.”
ومن جانبها علقت الفنانة والكاتبة العالمية أهداف سويف على الواقعة “على فكرة هو كده كمل لك المعرض. “رغم كل الخرا” اللي إنت كاتبها دي، هو جسدهالك تجسيد موضوعي على الأعمال. إنت بقى في النوت اللي بيصاحب كل عمل هتذكر “سيد عبد القادر” واللمسة الإبداعية بتاعته.

فيما جزم الفنان طارق عطية “البلد مش حتنضف إلا لما كل سيد عبد القادر من دول طلع معاش أو ربنا يفتكروا. بس ماتنساش إن اللي زي دول مخلفين عبد القادر كتير زيهم”.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق