الجمعة، 29 يناير 2016

رأي الشباب في موضوع شهداء سيناء

Mohamed Heikal's post.
Mohamed Heikal
23 hrs ·
عزيزى سمسار الدم اللى بتطلع بعد إستشهاد أى جندى ولا ظابط و تتاجر بدمه !!!
تحية طيبة و بعد !!!

اللى فى الصورة ده إسمه شعيب احمد محمد محمود 22 سنة من قرية المريس بالاقصر ..مجند مصرى ..
امبارح الساعه 3 الفجر شعيب إستشهد فى العريش فى نفس الوقت اللى كان فيه "الآلاف" من قوات الأمن بيأمنوا "النظام" !!!
الله يرحمك يا شعيب و يسكنك فسيح جناته

"شعيب" شاب مصرى جه دوره فى الموت بسبب فشل القيادات من سنين فى التعامل مع الإرهاب فى سيناء ... و بمنتهى الوقاحة تيجى "طنط سميحة الوطنية الشريفة اللى كلمت أونكل أدهم عشان يعفى إبنها من الخدمة فى الجيش" و تشير صورة شعيب و تعيط عليه و تتاجر بيه !!!!!! لكن إستنوا بقى !!! إستنى يا طنط سميحة !!!! و خدى الكلمتين دول :
شعيب ده مواطن مصرى عادى من ولاد الشعب اللي ماعندهوش واسطة تعفيه من الجيش أو تقعده في منطقة بعيد عن الخطر !! شعيب شاب زي اغلبنا بعد ما يخلص مدته هيطلع من الجيش يدور على شغل ،، لو شعيب كان خريج حقوق و متفوق مثلاً كان هيبقى غير لائق اجتماعياً لدخول النيابة لانه ابن الشعب اللي بيموت في سيناء مش ابن مستشار ولا رتبة في الجيش !!.... شعيب لو كان معاه ماجيستير و ماشتغلش و راح يعمل وقفة هو و زمايله هينضربوا بالجزم و يتسحلوا فى الشارع و انتي يا طنط سميحة كنتي هتقولي عليه صايع ، هو شعيب و ده دوره فى مصر انه يضحى بس يموت بس عشان سماسرة دم امثالكم يتاجروا بيه !!! لكن ماحدش يضمنله انه يعيش بنى آدم و يوم ما يفكر يعترض عشان عايز يعيش بني ادم ياخد بالجزمة و يتقال عليه مخرب و عميل !
مين اللى خلى شعيب و اللى زيه يبقى دورهم الوحيد فى البلد انهم يموتوا ؟؟!!!! و مايبقاش لهم أى حقوق تانية !!
و يا ترى ‫#‏احمد_مالك‬ و ‫#‏شادى_ابو_زيد‬ هما السبب فى اللى بيحصل لشعيب و اللى زيه ؟؟؟!!!!!!!!!!!

ماتتاجريش بدم شعيب يا طنط سميحة عشان انتى من أهم أسباب موته و اللى بيحصله هو و غيره ‫#‏تسقط_طنط_سميحة‬ ‫#‏يسقط_أونكل_أدهم‬ ‫#‏يعيش_شعيب‬

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق