الثلاثاء، 10 يوليو 2012

مولد سيدي الدستوري و العفيفة الدستورية

بادئ ذي بدء أؤكد مرة أخري علي أنني لست إخوانياً ولا سلفياً ولكن و الحمدلله  لست  فلولياً أيضاً ولم أتغذي يوماً علي دمائكم  ولم أحُصل منافع تعود عليكم و علي أبنائكم بالمرض و الفقر, المهم,,وبمناسبة مولد الدستوري و الدستورية و الشرع و الشرعية,,وجدت أن هناك عدد من ألأسئلة تدور في رأسي و بما أن الله كان في عون العبد ماكان العبد في عون أخيه-الحديث,,قررت طلب العون من سيادتكم و النجدة و ألأجابات,,جاهزين؟

السؤال الأول:كانت فين الدستورية و مواقفها العنترية أيام ألأنتخابات المهلبية في عهد عصابة الحرامية؟

السؤال الثاني:ليه طلعت بيان بعد إنتخابات 2010 المشمومة وقالت إنها ""أنزه"" آي والله,,,,أنزه,,,إنتخابات في تاريخ مصر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

السؤال الثالث:ليه ماصممتش علي عمل دستور حقيقي بدل العك ده قبل مايتعمل عليه إنتخابات و صرف 2 مليار جنيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

السؤال الرابع:مش هي برضه ولامؤخذة حضرت القاعدة بتاعة ألأستفتاء علي ست مواد بتوع ألأعلان إياه و تضخم قدامهم برضه وزاد 58 مادة بعد الناس ماصوتت و روحت,,مش عيب برضه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

السؤال الخامس:مش الدستورية دي برضه إللي شاركت في طبخ القانون إللي بتقول عليه دلوقتي كلام أبيح؟؟؟؟,,طب ليه عملت حاجات أبيحة أصلاً؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

السؤال السادس:النهاردة السلطات العسكرية بتقول:"لابد من إحترام القانون و الشرعية"(هذا سؤال خاص من لايستطيع ألأجابة عليه بألفاظ مهذبة برجاء الأمتناع)
مع إنهم عملوا أكتر من 20 ألف محاكمة عسكرية للمدنيين و قتلوا مدنيين و تواطؤا و طنشوا علي ألأنفلات الأمني و السرقة و ألأزمات و إنفلات الفلول و الفتن الطائفية و فشلوا -عمداً- في إدارة البلاد و شهدوا الزور في المحكمة و حموا كلاب حسني ورشحوا واحد من ملوثي حسني للرئاسة و دفعوا الموتي و العسكرين للتصويت له و دعموا عكاشة و باقي مؤسسات ألأعلام الكلابي لتشويه الصورة و هدم مصر من أجل حماية حسني و عصابته و قبضوا علي الشباب من أول يوم في الثورة و ماعرفوش يقبضوا علي مرتضي منصور وووووووووووووو.....الخ.....طب مش دي حاجات وحشة و ضد القانون و الشرعية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

السؤال السابع:هل يوجد توازن بين هذه القوة و الأستنفار و بين حالة التواطئ علي بلاوي البلد؟؟؟؟,,,فين الشهامة الدستورية و الشرعية في مواجهة المشكلات المرطرطة علي أرض المحروسة ولا الرجولة بتظهر ضد أي حاجة ليه علاقة بالثورة بس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

السؤال الثامن:طب السلطة العسكرية مش واخدة بالها من لعب الداخلية اليومين دول و مدي خطورته علي البلاد؟؟؟؟

السؤال التاسع:هو حل المجلس أصلاً كان فعل مكتمل الشرعية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

السؤال العاشر:انا خريج أداب ينفع الدستورية تصرح لي بفتح عيادة أمراض نساء؟؟؟
لا طبعاً,,,طب ليه بيسمحوا بإعطاء سلطة التشريع للعسكر أصلاً؟؟؟؟؟؟

نكتفي بهذا القدر و إللي فاهم حاجة يقولها ماينكسفش,دي بلدك ولو راحت في داهية,بعد الشر,سيادتك برضه حاتتبهدل جداً,,,حافظوا علي كرامتكم ولا تسمحوا بأن يتم اللعب بكم بنفس الطريقة التي إستمرت ستون عاماً,,,مابتزهقوش يا سادة؟؟؟؟؟
رضا هلال

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق