السبت، 22 سبتمبر 2012

التحالفات و تكرار المخالفات و عك زي اللي فات

كلنا طبعاً فاكرين إزاي كنا بنصرخ من بداية الثورة طالبين من "الرموز"إياها إنها تتحالف و تقف جنب بعض و تلملم شباب الثورة اللي لسه ماتحبسوش و اللي لسه علي قيد الحياة ماقتلتهمش الداخلية و زملائها البلطجية و الجيش.....الخ
إختلفوا مع بعض وياريت إختلفوا علشان أفكار أو مبادئ,لكن لا
شوية بيتنافسوا علي حجر الجيش, شوية علي حجر أمريكا..الخ
عدت علينا الأنتخابات و برضه قعدنا نصرخ,إتحدوا ف عرض النبي,,يا صباحي حط إيدك في إيد أبو الفتوح,,و فعلا رحب أبو الفتوح اللي أثبت في أكثر من موقف إنه راجل محترم.
الصباحي بقي هات يا تزويغ و ضرب كلام قديم موديل 54 و ساعة المواقف الجادة و طرح مشروعات تحالف حقيقية,مفيش
صباحي,,حتي مرسي بعد كدة عرض علي الجميع تشكيل مايشبه تحالف رئاسي لمواجهة الفلول و الدولة العميقة,,لكن الصباحي برضه خلع.
الصباحي في عابدين أثبت إنه بيلعب علي مشاعر الغلابة و علي بركات ورقة عبدالناصر اللي ضمنت لشلل قذرة حكم مصر ستون عاماً و بدون ما يقدم فكرة موزونة و لاموقف واضح,, كلام كبير و السلام و أعتقد إن عبدالناصر نفسه عمل كدة و ساعة الجد و ضياع القدس و ألأقصي و القناة و سيناء و الجولان و إستشهاد عشرات ألألاف و قتل ألأسري و ضرب مصانع مصر و بعض الكباري لحد أسوان,,و بعد "سوف نضرب إسرائيل و من وراء إسرائيل"(4يونية 67),,وصلنا ل"أتنحي....)بعد يومين,تلاتة.
دي نتيجة طبيعية للكلام الكبير.
ناخد عينة بسيطة,مرسي أخطأ خطأ بشع فعلا بتعينه شخص همجي وله تاريخ مش نضيف وزيراً للداخلية,,و حصلت كارثة مسح الجرافيتي التي يعتذر عنها هو و رئيس وزرائه ألآن!!!!
لكن,تعليق الصباحي كان أعجب:"أنا لو كنت رئيس,كنت نزلت رسمت الجرافيتي بنفسي"!!!!!!!!,,,طب ماتنزل دلوقتي ياخليفة عبد الناصر!!!!!!,,هو لازم تبقي رئيس,,,,يعني عدم كونك رئيس حرمنا من نعم كثيرة علي مايبدو!!!!!!!!!!!
 في الماضي البعيد كان الزعماء الثوريون يخدمون بلادهم بدون مناصب,,إشأل رجل شارع جاهل عن كاسترو مش حيعرف,,لكن إسأله عن جيفارا حيعرف و ينشرح وجهه.إسأل عن رؤساء وزراء مصر زمان و أسأل عن مصطفي كامل و شوف الفرق.
السياسي الذي يقايض الناس"هاتوني ريس و شوفوا بقي حعمل إيه؟؟؟؟",هو سياسي إنتهازي,,من يحب بلده فعلا لا ينتظر لحظة لأن يضحي بكل شئ من أجلها و من أجل شعبه.
أوجه كلامي لكل من علي الساحة,سياسين و مواطنين,,إن الله يتقبل منك سعيك في خير بلدك و اهلك ولك ثواب علي نفس الفعل أكبر من مايحصل عليه الحاكم لإن الحاكم أوكله الله وليس له خيارات و مضطر له,,أما أنت فلك ثوابٌ أكبر,,,ثواب التطوع و السعي بدون إمكانات السلطان.
لاتقايضني يارجل و أسعي و أخدمني و أخدم بلدك,,أحمل علي عنقي إلي كرسي الرئاسة حتي تحصل علي موقع تخدم منه بلدك أكثر و أكثر,,,أما لعبة "لو كنت رئيس",فهي لعبة تدل علي سؤ النية المُفرط و قد ملئت قلبي شكوكاً من ناحيتك.
لاتكن مثل ممدوح حمزة و أحزاب المصالح صبيان المُنحل, عندما كشف لهم الناس أنهم يفهمونهم حقاً ورفضوا أن يسمحوا لهم بأمتطاء ظهورهم,أنقضوا علي الثورة و الثوار و تحالفوا مع العسكر و شفيق مرة واحد.
أسأل الله أن ينصر كلمة الحق و يعيننا علي تحمل المتقافزين علي قفانا طوال الوقت قبل أن ننفجر في وجه الجميع
رضا هلال          

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق