الاثنين، 16 أبريل 2012

عجايب والله

ohamed shared مصر دولة مدنية's photo.
Wall Photos
شموا النسيم

مرة مرشح رئاسة..قالوا له:أمك أمريكية.قال لهم:البينة على من ادعى.قالوا له آدي المستندات من الخارجية.
قام بدل ما يقدم مستنداته، راح راااافع قضية عشان الداخلية تثبت ان امه ماعندهاش جنسية تانية. فالداخلية قالت:امك ماعندهاش جنسية تانية!!.
فلجنة الانتخابات الرئاسية قالت له:واحنا مالنا..احنا معانا مستندات من الخارجية.اطلع برة.
قال لهم:انا معايا حكم يا صيع.ده انا قديم ومحامي وما اتاكلش أونطة.قالوا له: الحكم ده من الداخلية.إنما اللي يثبت الجنسية الخارجية.
قال لهم مستندات أمريكا مالهاش قيمة جنب مستندات مصر .
قالوا له نعرف الجنسية من الدولة صاحبة الجنسية مش من عندنا يا عم الأمور. قال لهم: طلعوا لي الأوراق وافضحوني. سكتوا!!!!.
ناس بتحب الراجل.قالت له انت ممكن تديهم قفا تاريخي.طلع أصل الجرين كارت بتاع الحاجة اللي المفروض معاك وقدمه.تثبت انها مش معاها الجنسية.قام الراجل سكت!!!
قامت الناس انقسمت.اللجنة كذابة.لأ.الراجل هو اللي كذاب.قام واحد قال له اليمين على من أنكر: إحلف.قام الراجل سكت!!.قاموا قايلين البينة على من ادعى.طلعوا مستندات أمريكا.اللجنة سكتت!!.الراجل قال ان حتى لو المستندات طلعت القانون مابياخدش بيها.الناس قالت امال مش عايز تطلع الجرين كارت بتاع الحاجة ليه؟.الراجل سكت!!.اللجنة قالت له اطلع برة.
الراجل قال فيها لاخفيها، ولن يمر الأمر بسلام، وانا ماسك عليكم ورق.اللجنة سكتت!!.
الناس قالت الساكت عن الحق شيطان أخرس، ليه سكت على الورق اللي معاك، ولو كنت دخلت كنت هتطلعه والا هتطنش؟..الراجل سكت! وها نحن نلون البيض، ونعاني من رائحة الزفارة.

محمد فتحــــى
By: مصر دولة مدنية

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق