الخميس، 30 مايو 2013

نكتة تذكرني بأحباب حسني و شفيق

هذه النكتة ليس الغرض منها ألأضحاك ولكن للفت النظر أن هناك من أستفادوا مادياً في عهد حسني ولم يراعوا أنتشار الفساد و المخدرات و الزني و الشذوذ و عبدة الشيطان و الرشوة و الغش في لقمة العيش و الدواء و المبيدات و ضياع النيل و ضياع الكرامة في الأقسام و المعتقلات و في ترقي الفاسدين و أستيلائهم علي زهرة مجهود و شقاء الناس و فساد التعليم و بيع ألرض و الغز و البترول لأسرائيل و قبرص و التهون في كرامة مصر خارجياً و ألأرهاب و الدمار لسنوات و خطف 40 جندي 2008 ووووووالخ
إلي كل من لايهمه هذا أقدم نكتة ...عم سيد
عم سيد رجل اذ يغتصب ألطفال ولكنه أصبح رجل مُسن,,و تاب, ذات يوم تشاجر مع جار له, ذهبا الي القسم,شاهده الضابط وفقام و ضمه في أحتران شديد: مش فاكرني ياعم سيد؟ دا أنا فلان ,كنت بتزنقني علي السطوح زمان,,عم سيدد: مش فاكر يابني, الضابط: حتروح النيابة كده و كده ماتقلقش,ده أنت حبيبنا,,,يذهب عم سيد للنيابة,يقابل الوكيل الذي ينتفض واقفاً:عم سيد مش فاكرني؟ انا فلان و كنت بتزنقني في بير السلم زمان::عم سيد::يابني مش فاكر معلش....الوكيل :::ماتقلقش,حتروح المحكمة و حتمشي علي ,,طول,,تكرر نفس الموقف بالمحكمة,,,,,,بعد خروج عم سيد معزز مكرم,يجلس علي المقهي,يأتي ماسح ألأحذية,ينظر لسيد:::مش فاكرني يا عم سيد؟؟ أنا فلان,,كنت بتحاول دايما تزنقني و كنت بهرب منك دايماً,,,, عم سيد ينظر إليه بقرف شديد قائلاً:" جتك خيبة,,ما إنت طلعت فاشل أهوه""........ مع تحياتي لكل محب للنجاح علي يد عم سيد
رضا هلال

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق